tisdag 4 januari 2011

Middagstips - lax med citronsås och bönsallad

Ikväll gjorde jag lax med citronsås. Jag utgick från ett recept ur boken "Klaras goda GI dagar" och gjorde om det lite. Det blev gott så jag tänkte jag kunde ge min version till er :)

4 personer

4 laxfiléer
2 dl havregrädde
1 dl créme fraiche
rivet skal av 1 citron
saft av 1/2 citron
1 tsk senap
1 purjolök
smör
1 burk svarta bönor
6 st coctailtomater
vit balsamvinäger
salt & peppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 225 grader. Lägg laxfiléerna i en ugnssäker form. Vispa ihop grädde, créme fraiche, citronskal, citronsaft och senap. Smaksätt med salt och peppar. Stek purjolöken i lite smör. Häll purjolöken och såsen över fisken och låt stå i ugnen i ca 15 min tills laxen är klar.

Skölj bönorna och lägg i en skål tillsammans med skivad tomat. Smaksätt med balsamvinäger, salt och peppar.

Smaklig måltid!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar