onsdag 24 november 2010

Mattips!

Idag var vi hemma redan kl. 15.45 då Erik skulle på utvecklingssamtal med Julia i skolan. Samtalet gick bra som alltid! Eftersom vi var hemma så tidigt hann jag laga och äta mat, träna och ta ett bad innan kl 18.00. Det är då vi brukar komma hem... Känns konstigt att ha så mycket tid över.

Idag blev det Basilikabakad lax som jag första gången åt hos Ami och Arne. Detta recept är enkelt och det är supergott! Ni måste testa. Receptet är från Bonniers kokbok.

Till 4 portioner.

600 g laxfilé, skinn - och benfri (à 150 g)
1 msk smör
2 st tomater
2 dl crème fraîche
1 kruka basilika
1 tsk salt
1 krm svartpeppar

Smörj en ugnssäker form med smör och lägg i fisken, hel eller i portionsbitar. Skålla och skala tomaterna och tärna dem. Blanda dem med hårdvispad crème fraiche och klipp ner basilika (spara de finaste bladen). Blanda väl och smaksätt med salt och svartpeppar. Häll blandningen över laxen och sätt in formen mitt i ugnen 15-20 minuter, beroende på om laxen är hel eller i bitar. Garnera med basilikablad och servera med pressad potatis, sockerbönor, grön sparris och rädisor.

Jag brukar inte vispa créme fraichen utan ta den som den är och vi har oftast hel potatis till.



Denna söta burk fick vi med oss hem i lördags. Köpte den på Lagerhouse. Söt va?!


Mina darlingar :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar