lördag 4 december 2010

Lördag med mycket på schemat

Idag började jag med att åka in till Kinna och klippa luggen. Skönt att få den kort igen och frisyren blir som ny men kostar ju inte alls lika mycket som att klippa hela håret. Därefter åkte vi till Eldabutiken i Kinna och nu har vi köpt en kamin. Galet! Kommer få den installerad i januari. Vi har ju varit lite sega med att bestämma oss men det känns som ett stort beslut så vi vill inte förhasta oss bara för att få i den innan jul. Det har tagit tid att få in alla offerter också men nu så är det ingen återvändo.
Efter kaminköp åkte vi till Fritsla tyglager och kikade. De har mycket fina saker.

Idag har jag äntligen invigt mina längdsskidor. Åkte inte jättelångt men det kändes bra och det blir nog en tur imorgon också. Kul motion måste jag säga. Efter skidturen hyrde vi tre filmer och sedan var vi ute på en promenad. När vi kom hem efter promenaden pyntade jag dörrkransen som jag köpte förra helgen. Så nu är dörren pyntad också. Känns som att vi hunnit med mycket idag.





Idag har vi ätit riktigt gott. Till lunch blev det potatisplättar, blodpudding och lingon.



Till kvällen lyxade vi till det med röding. Jag fick ett tips från en arbetskamrat att fylla fiskfiléer med skagenröra eller någon annan skaldjursröra, ställa dem på högkant i en form, hälla på lite vin och lite citron och sedan in i ugnen. Det blev riktigt gott! Enkelt var det också.

Jag gjorde såhär:

2 personer
4 rödingfiléer
ca 1,5 dl skagenröra
ca 2 dl vin
ca 2 msk citron (lite efter tycke och smak)
salt

Lägg en klick skagenröra på filéerna och rulla ihop. Använd tandpetare för att hålla ihop dem. Ställ dem på högkant i en ugnsfast form, då rinner inte röran ut lika lätt. Ett tips är att ta en ganska liten form så att de står tätt. Häll vin och citron i botten av formen. Ställ in formen i ugnen på 200 grader i ca 15 min till fisken är klar. Servera med pressad potatis och grönsaker. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar